Tijdens een lunchwandeling zei een goede bekende tegen me “ik wil nog een product ontwikkelen en het hoeft maar 1 cent winst op te leveren” waarop ik hem vragend aankeek “maar wel iedere dag door iedere Chinees gekocht wordt”.
Het zit ‘m in de wet van de grote aantallen, ook in het gebruik van je systemen. Als je relatief kleine verbeteringen, meerdere keren per dag of week, toepast ga je echt tijdwinst ervaren en werk je met minder moeite.
10 slimme systeem vaardigheden zodat jij ook minder hoeft te klikken en typen.
15 Sneltoetsen die je overal kunt gebruiken
Bij het invoeren van gegevens varieer je vaak tussen toetsenbord en muis. Leer meer toetsenbord functies zodat je niet alleen sneller werkt, maar ook minder kans hebt op een muisarm.
Check welke sneltoetsen je nog niet gebruikt en voeg iedere week een nieuwe toe. Overigens zweef met je muis over een knop (bijvoorbeeld knop plakken) en je ziet de bijbehorende sneltoets.
Slim tekst bewerken in Office (Word, Outlook, OneNote)
We typen wat af of je nu veel in Word, OneNote of Outlook werkt: Weet jij al hoe je snel een heel woord verwijdert, naar het einde van de zin gaat, begin van het document of een hele alinea selecteert?
Check even deze makkelijke tekstverwerkingsfuncties.
Rechtermuis knop
Wil je iets toevoegen, verwijderen, veranderen? In plaats van het lint/menu balk gebruiken vindt je in 8 van de 10 keer jouw gewenste actie in de dynamische mini-menu balk achter de rechtermuisknop. Je kunt hem straffeloos overal aanklikken en ervaar wat het je oplevert.
Je kunt ook kopiëren met je rechtermuisknop. Denk aan een stuk tekst, e-mail, agenda item. Sleep deze met rechtermuisknop naar de gewenste plek, laat je muis los en kies kopiëren (slepen met linker muisknop is verplaatsen).
Werkbalk snelle toegang (Outlook, Word, Excel)
Bij alle Office programma’s staat in het lint onder tabblad start de meest gebruikte functies voor dat programma. Boven het lint staat de werkbalk snelle toegang. Een handige mini-menu balk die je zelf kunt samenstellen met functieknoppen die je vaak gebruikt en niet in het tabblad start staan.
Denk aan de knop: opslaan, opslaan als, afdrukvoorbeeld, snel afdrukken, titels blokkeren (Excel), spelling controle etc.
Automatisch aanvullen van tekst
Heb je standaard woorden, zinnen of tekst blokken die je vaak gebruikt in een mail, Word document, Excel of PowerPoint? Je kunt zelf een korte code maken om de hele zin automatisch aan te vullen. Ook handig voor specifieke vaktermen, functienamen of sommige woorden waarin je vaak dezelfde typefout maakt.
Werkbalk favorieten in Edge of Chrome
In je Internet Browser zoals Edge of Chrome kun je veel gebruikte internet sites in je favorieten zetten. Zet eerst de werkbalk favorieten van Edge aan zodat je een extra regel ziet waar je specifieke favorieten kunt opslaan.
Outlook handtekening
Veel bedrijven hebben voorschriften voor de Outlook handtekening voor externe e-mail. Gaat 80% van je e-mail extern? Vermeld dan ook je afsluitende zin in je standaard handtekening bijvoorbeeld; Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Gaat 80% van je e-mail intern? Maak dan ook een handtekening ‘intern’ en stel deze als standaard in. Bij iedere e-mail kun je alsnog voor een andere handtekening kiezen.
Pinnen van bestanden
Met pinnen van bestanden maak je snelkoppelingen naar bestanden of mappen die je regelmatig gebruikt. Het kunnen bestanden zijn in je OneDrive maar ook in Teams. Het woord snelkoppeling zegt eigenlijk al dat het een super snelle route is. Je bent in 2 kliks bij het bestand en hebt altijd de meest recente versie!
Denk aan: (vakantie)roosters, actielijsten in Excel, briefsjablonen, werkwijzen, portefeuille overzichten etc.
Favorieten in verkenner
Wil je in de verkenner vaak naar een specifieke map (OneDrive, gesynchroniseerde sharepoint of Teamssite)? Dan is een snelkoppeling in de verkenner te maken door de map in snelle toegang te slepen.
Spelling controle uitbreiden met jouw termen
Natuurlijk wil jij je e-mails en brieven zo netjes mogelijk versturen. De spelling en grammatica controle helpt je daarbij. Gebruik je veel vaktermen die Office niet herkent? Kies dan niet voor negeren maar toevoegen aan woordenlijst. In een paar weken heb je de meeste bijzondere woorden gehad en helpt de spelling controle je daar ook mee.
Slimmer je systeem gebruiken is voor iedereen interessant. Gun jezelf de tijd om het toe te passen en eigen te maken, dat verdien je echt terug. Ook als je denkt, straks heb ik het niet meer nodig of is de link veranderd. Denk aan de wet van de grote aantallen. De link aanpassen is in een seconde gebeurd, ondertussen heb jij al tijd bespaart met al die keren dat je er wel gebruik van hebt gemaakt.