Artikelen

Slimmer Werken is iets waar je continu bewust van moet zijn.
Er zijn zoveel kleinere en grotere stappen te zetten waarmee je jezelf blijft verbeteren.
Alleen al de veranderende werkomgeving, je persoonlijke behoefte en de verwachtingen uit je omgeving maken dat je alert moet blijven.

Met deze maandelijkse artikelen krijg je inspiratie om iedere keer weer iets (kleins) toe te voegen aan je werkwijze. Vele kleine stappen maken het effect extra groot.

Ik vind het leuk kennis te delen, jij ook?
Deel je favoriete artikel via social media.
Alvast bedankt!

Heb je speciale wensen? Mail of bel me.

    • grenzen bewaken
      Hoe goed kan jij je grenzen bewaken?

      Krijg jij ook zoveel vragen van klanten en collega’s? De ene keer kom je er snel doorheen, de andere keer is het niet te doen. Je komt dan met je eigen werk in de problemen of zit te ploeteren om het af te krijgen. Kon je maar beter je grenzen bewaken. Te vaak stappen we in de valkuil om anderen te helpen ten koste van onszelf. Zeker als dit leidt tot structurele hoge werkdruk moet je je grenzen bewaken. Het gaat tenslotte om een goede balans tussen je persoonlijke welzijn en de samenwerking in het team. Soms word je door ..

    • plan-do-check-act
      Artikel: De 2e helft realiseren van je doelen

      En hoever ben jij in het realiseren van je doelen die je aan het begin van het jaar hebt gesteld? Loop je nog een beetje op schema? Dit is een mooi moment om even de netten op te halen. Een soort check en act momentje om weer vol focus de komende maanden door te gaan. De kwaliteitscirkel van Deming (Plan-Do-Check-Act) kan daar prima bij helpen. Dus laten we je afdelings-, project-, of persoonlijke doelen maar eens even checken en in steekwoorden opschrijven. in 5 stappen naar een goede 2e helft voor het realiseren van je doelen Wat gaat allemaal al ..

    • Hybride werken
      Back to……het kantoor voor hybride werken

      De 1,5 meter is nu losgelaten, veruit de meeste mensen zijn gevaccineerd of genezen en er komt stukje bij beetje meer ruimte om een aantal zaken weer op locatie te doen. De meeste bedrijven stappen over op hybride werken. Ik heb er echt vertrouwen in dat die flexibiliteit ons kan helpen, maar het vraag ook een aanpassing van jouw manier van werken. 5 tips om slim te plannen en organiseren met hybride werken. Bepaal welke overleggen Face-2-Face moeten en welke online kunnenAls je alle overleggen op een kantoordag plant is het gelijk weer een ren-je-rot dag. Vooral bij complexere onderwerpen ..

    • slimmer zoeken makkelijker vinden
      Slimmer zoeken makkelijker vinden

      In 1993 is het world wide web als open bron ontstaan en in 1994 opende de eerste online webwinkel. Wist je dat in het begin een boekje werd uitgegeven met de namen van de openbare websites? Anno 2021 zijn er wereldwijd meer dan 1,83 miljard websites. Toch kunnen we aardig wat vinden op internet. Bijzonder eigenlijk, want er is geen echte mappenstructuur. Nou ja, er is een kleine menu balk met ‘alles, afbeeldingen, video’s, kaarten, nieuws, shopping etc.’ maar verder moet je het doen met slimme zoektermen of zinnen gebruiken. Hier heb je slimmer zoeken makkelijker vinden al toegepast. Eigenlijk ..

    • inrichtingen van je (nieuwe) laptop
      Checklist voor het inrichten van je (nieuwe) laptop

      Ineens startte mijn laptop niet meer op. Na de nodige testjes bleek dat hij het echt begeven had. Gelukkig had ik pas later op de ochtend mijn eerste coachafspraak en kon ik met mijn reserve laptop gelijk doorwerken. Wat is het toch fijn dat alles tegenwoordig in de cloud staat en op meerdere devices (laptop, telefoon, iPad) beschikbaar is. Als eenmaal je profiel en internet op een nieuwe laptop staat heb je al toegang tot alle toepassingen en informatie. Maar je oude laptop was jouw perfecte dashboard met de nodige snelkoppelingen en handigheidjes. Hoe stelde je dat ook alweer in? ..

    • slim-email gebruik
      Na je vakantie binnen een uur je e-mail op orde

      Eindelijk een keer een paar weken vrij, lekker los komen van je werk. Toch begint het bij veel mensen in de laatste vakantie dagen alweer te kriebelen. Hoe staat het met het project? Zijn er veel reacties binnengekomen? Heb ik weer enkele honderden mailtjes te verwerken of valt het mee deze keer? Hoe krijg ik deze keer de e-mail op orde? 3 manieren om je mailbox bij te werken na de vakantie: 1.    Iedere mail een voor een bekijken. Heb je er maar 20 of 50 binnen gekregen kan het nog een optie zijn, maar eigenlijk is dit per definitie de ..

    • succes doelen realiseren
      Hoe stuur jij naar ’n succesvol jaar?

      De kop is eraf, de eerste maand van 2020 zit er al weer bijna op. Was de jaarwisseling voor jou ook een mooi moment om even stil te staan bij je wensen en doelen voor 2020? Ik gun je in ieder geval een gezond en gelukkig leven waarbij je voldoende tijd en geld hebt om leuke dingen te doen met de mensen die je dierbaar zijn. Een heel groot deel van die tijd vul je in met werk, naar ik hoop leuk werk. Voor velen blijft het balanceren tussen het realiseren van je zakelijke – en je privé doelen. Het ..

    • mailbox de baas
      Mailbox de baas

      E-mail is wellicht een van de grootste tijdvreters. We besteden tijd aan schrijven, lezen, beantwoorden, archiveren etc. Daardoor is slim e-mail gebruik voor iedereen belangrijk. En hoe fijn is het als jij de mailbox de baas blijft? Ca 80% van de deelnemers aan de PEP® training schatten in dat ze tussen de 15 en 30 e-mails per dag ontvangen en daar gemiddeld 6-8 uur per week mee bezig zijn. Die tijd denkt men nodig te hebben om (complexe) vragen uit te zoeken maar vooral om de e-mails te beantwoorden en archiveren in outlook, klantsystemen of sharepoint. Men erkent vaak dubbel werk ..

    • ver weg of dichtbij
      Ver weg of dichtbij bewaren

      Waar je enkele jaren geleden nog met fysieke documenten werkte, is nu het meeste digitaal. Voorheen had je een beperkte ruimte op je bureau voor de stukken of dossiers waar je mee bezig was, de rest zat in je la of kast. Gezamenlijke stukken vond je in een centraal archief. Inmiddels past alles in dat ene kastje op je bureau, de computer. Daar kun je de informatie overzichtelijk bewaren, makkelijker delen en heb je het sneller beschikbaar op de plaatsen en momenten dat het voor jou belangrijk is. Toch zijn er nog veel mensen die in de digitale wereld het ..

    • e-mail etiquette proof
      Zijn jouw e-mails Etiquette proof?

      We versturen en ontvangen dagelijks veel e-mail. Gewoon omdat het makkelijk is, de ander niet bereikbaar is of omdat het een gewoonte is geworden. Daarnaast komen er steeds meer communicatie kanalen bij zoals chatten via skype, slack, whats-app berichten of welke tool je dan ook gebruikt. Nu ben ik niet zo van regels opleggen, maar er is wel een soort van ‘e-mail etiquette’. Net als het dekken van een tafel in een restaurant. Daarmee maak je het e-mail gebruik voor jezelf en anderen een stuk leuker en efficiënter. Check of jouw e-mails etiquette proof zijn en kijk wat je nog ..

    • concentreren
      Concentreren hoe goed kan jij het?

      Je hebt van die dagen dat je je goed kunt concentreren. Helaas gebeurt het ook dat je de slag maar niet te pakken krijgt. Je hoort en ziet alles. Balen, want voor een paar grote klussen komt de deadline al dichtbij. Kon je nu die knop maar omzetten en je concentreren op die keien.     Wist je dat: 1 uur ongestoord werken al snel 50% meer productie oplevert? Hiervoor is het belangrijk dat je je aandacht goed leert richten en vasthouden waardoor je in een ‘flow’ komt. 7 tips om beter te concentreren: Bepaal waar jouw aandacht vandaag / ..

    • werkplezier plezier in je werk
      Gun jezelf meer werkplezier

      Iedereen wil wel meer werkplezier ; met plezier naar het werk en aan het einde van de dag weer met een goed gevoel kunnen afsluiten. Dan ga je ook weer vrolijk naar huis. Natuurlijk zijn niet alle taken even leuk of heb je wel eens een off-day. Wellicht is er (tijdelijk) te veel werk of is de bezetting nog niet op orde. Dan krijg je natuurlijk niet alles weggewerkt en loopt je werkvoorraad ongewenst hoog op. Ook in die fase is het voor jezelf belangrijk dat je er plezier in houdt en tevreden bent over de manier hoe jij je ..

    • feestdagen
      Feestdagen een lust of een last?

      Volgende week is al de eerste feestdag van dit jaar. Voor de meeste mensen met een kantoorbaan een lekkere extra vrije dag. En zo zijn er van de komende 8 weken maar liefst 4 ‘gebroken’ door feestdagen. Privé is dat heerlijk, extra aandacht voor je gezin, familie of rust voor jezelf. Sommigen kunnen het ook nog combineren met de voorjaarsvakantie. Zakelijk is het lang niet altijd prettig. In de ene functie is het hierdoor misschien rustiger dan normaal, juist omdat er mensen om je heen met vakantie zijn. In de andere functie weet je niet hoe je het geregeld moet krijgen. ..

    • agenda planning
      Agenda planning, hoe houd je overzicht

      De druk op de agenda neemt toe. Klanten, collega’s, managers iedereen vraagt een deel van je tijd. In je hoofd weet je precies wat je wilt doen maar soms lijkt het wel of alles ad-hoc is en jij continue moet schakelen om iedereen ter wille te zijn. Dan je acties in je takenlijst of CRM systeem toch maar weer doorzetten naar morgen. Natuurlijk loop je zo het risico dat je achterstanden opbouwt. Je creëert wellicht je eigen interrupties omdat je bijvoorbeeld vragen krijgt over je openstaande acties of omdat de druk in je hoofd toeneemt en je minder goed kunt ..

    • doelen begin met einde voor ogen
      Begin met het einde voor ogen

      Loopt jouw dag ook regelmatig anders dan gepland? Glipt er van alles door je vingers en ga je toch een beetje met een rot gevoel naar huis? Misschien was je vandaag écht te ambitieus in je planning of ben je voor het gemak maar helemaal gestopt met plannen. Toch is het prettig als je de regie in handen kunt houden over je eigen werkzaamheden in plaats van iedere dag geleefd worden. Dit vraagt om een dosis persoonlijk leiderschap ofwel jezelf sturen. En geloof me, je hebt veel meer invloed op hoe je dag loopt dan dat je nu misschien hebt ..

    • slim-email gebruik
      Artikel: Slim e-mail gebruik

      E-mail is wellicht een van de grootste tijdvreters. We besteden tijd aan schrijven, lezen, beantwoorden, archiveren etc. Daardoor is slim e-mail gebruik voor iedereen belangrijk. Ca 80% van de deelnemers aan de PEP® training schatten in dat ze tussen de 15 en 30 e-mails per dag ontvangen en daar gemiddeld 6-8 uur per week mee bezig zijn. Die tijd denkt men nodig te hebben om (complexe )vragen uit te zoeken maar vooral om de e-mails te beantwoorden en archiveren in outlook of klantsystemen zoals CRM-Siebel.  Men erkent vaak dubbel werk te doen door e-mail meerdere keren te zien (bv pop-up, ..

    • dubbel werk
      Dubbel werk waarom zou je?

      In een productie omgeving worden alle vormen van dubbel werk of onnodige handelingen zo snel mogelijk uit het proces gehaald. Ook in administratieve omgevingen wordt Lean steeds vaker toegepast om bedrijfsprocessen te verbeteren. Daarnaast heb je jezelf misschien ook een aantal werkgewoonten eigen gemaakt waar onbewust dubbel werk in zit. Niet voor niets een van de eerste onderwerpen in de PEP® training: voorkom herhaling. Als het maar vaak genoeg op een dag voorkomt kun je zelfs met het verminderen van de kleinste dubbele handelingen veel tijd besparen. Als je er bewust op gaat letten zal je steeds meer dubbele of onnodige handelingen ..

    • multitaksen multitasking
      Multitasken hoe goed kan jij het?

      Aantal woorden 938, gemiddelde leestijd 3,5 minuten of 50 seconden als je alleen de vette regels scant.  Hoe goed kan jij multitasken? En wat is dat dan eigenlijk? Een snelle zoektocht op internet leert dat multitasking uit de computerwereld komt en een methode is om één processor schijnbaar meerdere taken tegelijkertijd te laten uitvoeren. Die ene processor doet dat overigens niet echt tegelijkertijd, maar heeft de gave om enorm snel te switchen van het een naar het ander.   Waarom wij denken dat we wel kunnen multitasken Ook jij kan prima multitasken. Je doet het zelfs op dit moment. Je ..

    • Agenda planning
      Agenda planning klopt toch nooit

      Heb jij dat ook, dat je jezelf van alles voorneemt, misschien zelfs netjes een agenda planning hebt gemaakt en uiteindelijk aan het einde van de dag alles weer moet verschuiven? Balen en het lijkt zo zinloos als je voor je gevoel meer aan het schuiven bent dan daadwerkelijk aan het uitvoeren. Maar ja, helemaal stoppen met plannen werkte ook niet, toen zat je nog te veel in je eigen tijd te werken of kreeg je continue vragen wat de status was. Die onnodige vragen leggen alleen maar druk op en kosten je ook veel tijd. Pas als je doorhebt waardoor je ..

    • Alle ballen in de lucht
      Alle ballen in de lucht

      Zoveel dingen die spelen en waar je aandacht aan moet geven. Het lijkt wel of je alle ballen in de lucht moet houden. Maakt dan helemaal niemand keuzes? Is echt alles belangrijk? Ik kan toch niet altijd alles tegelijk? Soms los je drukte op door nét even een stapje harder te lopen. In ieder goed bedrijf is er een gezonde spanning tussen de hoeveelheid werk en de beschikbare mensen. En ja, ook daar zitten af en toe pieken en dalen in het werkaanbod. Merk je echter dat je al veel kleine verbeteringen hebt doorgevoerd maar toch blijf je continue tegen ..

    • agenda onderhoud
      Wekelijks agenda onderhoud

      Veel mensen ervaren al de voordelen van overzicht in de postvak-in, takenlijst of CRM activiteiten. Mis je dat nog, werk dan met slimme sorteer technieken en groepsgewijs opschonen eerst je e-mail bij. Maak voor klussen die je later moet doen een takenlijst of zet het in je CRM systeem. Leer jezelf een dagelijkse routine aan om alles wat je uit je mailbox ‘vastpakt’ ook direct af te handelen of op de goede plek te zetten in je takenlijst / CRM activiteiten. Pas daarna gaat je wekelijks agenda onderhoud goed werken. Je hebt vast al eens een overzichtelijke agenda planning gemaakt. Immers, anderen ..

    • verandert jouw werk
      Verandert jouw werk?

      Steeds meer bedrijven maken gebruik van de technologische mogelijkheden. Van digitaal archiveren tot automatiseren van verschillende handelingen. Verandert jouw werk ook door al deze ontwikkelingen?  Of wil je juist zelf een aantal veranderingen doorvoeren?   Verandert jouw werk? Zo sluit jouw werkorganisatie weer snel aan op de gewenste of nieuwe situatie. Nieuwe doelen, nieuwe kansen Eigenlijk draait slimmer werken vooral om bepalen wat je belangrijk vindt in je werk/privé, keuzes maken en tijdig je grenzen aangeven. Soms is dat door de tijd een beetje vervaagd en zijn er nieuwe ‘normen’ ingeslopen. Zo gebruik je wellicht een deel van je roostervrije dag ..

    • Actielijst
      Werken met goede actielijst Outlook of Siebel – deel 2

        Je werkt een stuk prettiger met een overzichtelijke takenlijst of Siebel startpagina. Het helpt je te focussen op die dingen die voor jou in jouw functie belangrijk zijn. Mis je het overzicht lees dan het eerste deel van Het geheim van een goede actielijst. Zelfs als je wel de juiste activiteiten voor vandaag in beeld hebt en in één oogopslag ziet wat je moet doen kan het wel eens een grote lijst zijn. In dit deel meer technieken hoe je met een interessant grote actielijst toch veel gedaan kunt krijgen. Werken met goede actielijst in Outlook of Siebel – ..

    • Geheim goede actielijst
      Goede actielijst in Outlook of Siebel

      In het papieren tijdperk hadden we behoefte om de acties die je moest doen op te schrijven. De ene actie kon je dezelfde dag afwerken de ander kwam pas over enkele dagen aan de beurt. Het grootste voordeel van een geschreven actielijst was het goede gevoel als je iets kon doorstrepen. Maar er zaten ook veel nadelen aan. Waar had je het lijstje ook al weer gelaten. Gebruikte je een blauw To-do blok dan moest je vaak terugbladeren of er toevallig nog iets open stond. Na een paar dagen schreef je alle openstaande acties van de afgelopen week opnieuw op ..

    • je of nee zeggen
      Ja tegen het een is nee zeggen tegen het ander

      Onlangs sprak ik Tom en vroeg hoe het beviel op zijn werk. ‘Het werk vind ik erg leuk, maar het is wel druk en hectisch’ vertelde hij. ‘Ik maak iedere week een indeling van mijn belangrijkste klussen voor die week maar ik denk dat ik er mee stop. Zonde van mijn tijd want het loopt vanaf de eerste dag al anders en ben alleen maar aan het verschuiven’. Uit interesse vroeg ik verder door. Hoe komt het dat het zo anders loopt? Mis je essentiële taken in je planning, schat je de tijd verkeerd in, vind je het lastig om ..

    • Minder klikken en typen
      Minder klikken en typen

      Tijdens een lunchwandeling zei een goede bekende tegen me “ik wil nog een product ontwikkelen en het hoeft maar 1 cent winst op te leveren” waarop ik hem vragend aankeek “maar wel iedere dag door iedere Chinees gekocht wordt”. Het zit ‘m in de wet van de grote aantallen, ook in het gebruik van je systemen. Als je relatief kleine verbeteringen, meerdere keren per dag of week, toepast ga je echt tijdwinst ervaren en werk je met minder moeite. 10 slimme systeem vaardigheden zodat jij ook minder hoeft te klikken en typen. 15 Sneltoetsen die je overal kunt gebruiken Bij ..

    • bewaren
      Bewaren of weggooien

      Waar bewaar ik alles? In het digitale tijdperk hebben we bijna onbegrensde bewaar mogelijkheden. Uiteraard heel waardevol voor documenten die je om ‘juridische waarde’ wilt bewaren. Maar geldt dat voor alles wat je bewaart? Of is je archief allang niet meer overzichtelijk en heb je zo’n lange lijst aan mapjes dat je jezelf suf scrolt? Hoe vaak kijk je eigenlijk nog in al je bewaarde gegevens? En vind je ze dan nog terug? Je hebt vast wel eens gezegd ‘zie je wel, toch goed dat ik alles bewaar’ maar als je heel eerlijk bent bewaar je veel meer dan je ..

    • Interrupties
      Interrupties, hoeveel heb jij er op een dag?

      De huidige kantoren zijn veel opener en transparanter ingericht en de communicatiemogelijkheden veel uitgebreider. Hierdoor kunnen we makkelijker en sneller even contact leggen of afstemmen. De valkuil is natuurlijk dat we zo ‘druk zijn met elkaar’ dat we minder aan ons eigenlijke werk toekomen.  Heb jij wel eens een dag geturfd hoe vaak je gestoord wordt? Soms omdat je het zelf zo hebt georganiseerd, soms omdat het je gewoon overkomt. Sommige interrupties zijn erg welkom (wil je koffie?) en sommigen voegen echt helemaal niets toe. Die laatste zijn het interessantste om te halveren. Welke interrupties wil jij halveren? Belletjes en ..

    • Delegeren
      Delegeren kun je leren

      Oh ik ga het niet redden vandaag, heb al de nodige telefoontjes gehad, net stond er al weer iemand aan mijn bureau en het is al half 3. Als ik nou een uurtje apart kon zitten en ongestoord kon doorwerken dan had ik nog kans. Maar dan zadel ik mijn collega’s met de telefoon op. Voor velen een herkenbare situatie. En ja, even apart zitten zou een prima oplossing kunnen zijn. Dan ‘delegeer’ je de telefoon tijdelijk aan een collega. Helaas heeft delegeren voor veel mensen een dubbele lading. Vaak krijg ik reacties als: Mijn collega’s hebben het ook al ..

    • Jaarwisseling 2015
      Overzichtelijke jaarwisseling

      De laatste werkdagen van 2014 zijn aangebroken. Je wilt vast nog wat zaken afronden en dan is het hoog tijd voor een paar heerlijke dagen met je familie en vrienden. Op de valreep nog enkele tips om 2014 overzichtelijk af te sluiten. 5 Tips voor een slimme jaarwisseling Met een ‘lege’ inbox het jaar uit Wil je dit jaar echt met een lege mailbox eindigen? Werk je inbox dan van onder naar boven bij. Daar vind je vaak e-mails die je vergeten bent te verwijderen of archiveren. Heb je er nog heel veel staan? Pas dan onderstaande sorteer technieken toe die ..

    • Strategie en doelen 2015
      Strategie en doelen

      Aan het einde van het jaar maken veel bedrijven de strategie en jaardoelstellingen. Dan volgt al snel de doorvertaling naar de persoonlijke doelen in een prestatiedocument en/of persoonlijk ontwikkelplan. Mooi moment om jouw persoonlijke doelen en strategie voor te bereiden. Waarom zou ik doelen stellen? Het loopt toch anders. Natuurlijk komen er altijd zaken op je pad die je niet had kunnen voorzien. Toch heeft het wel degelijk waarde om je richting te bepalen. Alle grote afwijkingen die langskomen kun je dan weloverwogen afwegen. Sommige helpen zelfs om je doelen sneller of makkelijker te bereiken, sommige leiden misschien tot het ..

    • Uitstellen
      Uitstellen of prioriteren

      We doen het allemaal wel eens, een belangrijke klus doorschuiven naar morgen. Als een andere klus écht een hogere prioriteit heeft dan is dat een prima keuze. Maar heel eerlijk, het gebeurt ook omdat je niet precies weet hoe je die ene klus moet doen of gewoon omdat je er even geen zin in hebt. Alle andere taken die langskwamen kregen voorrang en nam je onbewust ook extra tijd voor. Zo kunnen we soms een bakje kikkers creëren die blijven kwaken. Net zolang tot je strak op de deadline de klus alsnog moet klaren. Soms werkt het om onder een ..

    • checklist voor relaxed begin vakantie
      Checklist voor relaxed begin vakantie

      Heerlijk, de vakantieperiode staat weer voor de deur. Toch brengt het voor veel mensen stress met zich mee. Hoe krijg je alles op tijd af en welke berg kun je verwachten als je weer terug bent? Misschien herken je het nog van andere jaren. Zo vlak voor de vakantie heb je thuis het nodige extra te regelen; koffers pakken, huisdieren onderbrengen, auto laten controleren, nog even de stad in. Juist nu heb je geen tijd voor overwerk. Toch ‘overkomt’ het nog veel mensen dat ze de laatste werkdag een uurtje langer doorwerken. Uiteindelijk lukt het nét niet en gaat de ..

    • Prioriteren
      Makkelijker prioriteren

      Als je minder tijd beschikbaar hebt om je werk in te delen word je nog meer uitgedaagd om de juiste prioriteiten te stellen. En dat is nu net waar veel mensen mee stoeien. Soms zit de oplossing in het toepassen van een aantal prioriteringstechnieken, voor de meeste mensen zit de oplossing al in de stap vóór je gaat prioriteren. Vermijd deze valkuilen vóór je gaat prioriteren: Last van het boemerang effect van vage afspraken? Uit compassie met elkaars werkdruk lijkt het prettig om vaag te blijven over tijd en inhoud van de op te pakken acties. Maar niets is zo ..

    • concentratie verbeteren
      Concentratie verbeteren

      Je hebt van die dagen dat je zo in je flow zit en de hele wereld aan kunt. Helaas worden die afgewisseld met momenten dat je de slag maar niet te pakken krijgt en je niet kunt concentreren. Je hoort en ziet alles en bent snel afgeleid. Balen, want je hebt toch echt een paar grote klussen liggen waarvan de deadline snel dichterbij komt. Oh kon je nu die knop maar omzetten en je focussen op die keien. Er zijn legio kleine dingen die je helpen je te concentreren. Hieronder een aantal gewetensvragen, als je ze leest en denkt ‘oh, ..

    • waarom-doe-ik-dit-nu-zo
      In 1 zin naar meer effectiviteit

      In een organisatie is er altijd een gezonde spanning tussen het aantal mensen en de hoeveelheid werk. Soms loopt dat even uit de pas, maar bij langere tijd onbalans komen er of mensen bij, of wordt er gereorganiseerd. Voor jou de taak om je persoonlijke werkbalans goed te bewaken en van tijd tot tijd bij te sturen. Zo houden jullie samen grip op een gezonde werkomgeving. Jezelf spiegelen kun je heel makkelijk, stel jezelf regelmatig de volgende vraag: Waarom doe ik dit nu zo Deze 6 woorden krijgen nog meer waarde als je ze in stukjes hakt. Waarom Waarom; voor welk ..

    • informatie ordenen ver weg of dichtbij
      Informatie – Ver weg of dichtbij?

      Waar je enkele jaren geleden nog met fysieke documenten werkte, is nu het meeste digitaal. Voorheen had je een beperkte ruimte op je bureau voor de stukken of dossiers waar je mee bezig was, de rest zat in je la of kast. Gezamenlijke stukken vond je in een centraal archief. Inmiddels past alles in dat ene kastje op je bureau, de computer. Daar kun je de informatie overzichtelijk bewaren, makkelijker delen en heb je het sneller beschikbaar op de plaatsen en momenten dat het voor jou belangrijk is. Toch zijn er nog veel mensen die in de digitale wereld het ..

    • uitstellen
      Artikel: Morgen is de beste dag voor alles!

      Je hebt het vast wel eens meegemaakt. ’s Morgens kom je met alle goede voornemens naar je werk, gister had je al gepland dat je eerst die kei van een klus oppakt. Voor de lunch nog je mail en taken bijwerken en dan in de middag al die andere acties. En ja hoor, je collega vraagt of je nog even iets wilt aanleveren, de telefoon gaat, je ziet nog een mail die je gelijk oppakt en voor je het weet is het al bijna lunchtijd. Dan die kei maar vanmiddag of nee, morgen vroeg, dan doe je die als eerste. Als je ..

    • agenda planning
      Agenda planning – Waarmee kan jij je planning verbeteren?

      Alweer een afspraakverzoek. Pft, dat past eigenlijk niet meer in je agenda planning. Die tijd had je willen gebruiken om het gesprek van vorige week uit te werken. Dan heb je ook nog een takenlijst of CRM systeem waar het nodige in staat en deze week af moet. Veel mensen hebben het gevoel dat ze geleefd worden door de waan van de dag. Aan het begin van de dag lijkt het allemaal wel haalbaar, maar vaak valt het tegen. Dan maar doorschuiven naar morgen of nog even een halfuurtje doorwerken. Morgen maak je wel een nieuwe agenda planning. Er zijn ..

    • vakantie
      Artikel: Zo geniet jij extra lang van je vakantie

      Misschien herken je het nog van andere jaren. Zo vlak voor de vakantie heb je thuis het nodige extra te regelen; Koffers pakken, huisdieren onderbrengen, auto laten controleren, nog even de stad in. Hoe krijg je alles op tijd af en welke berg kun je verwachten als je weer terug bent? Juist nu heb je geen tijd voor overwerk. Toch ‘overkomt’ het nog veel mensen dat ze de laatste werkdag een uurtje langer doorwerken. Uiteindelijk lukt het nét niet en gaat de rest dan toch maar in een overdrachtsmail naar je collega die de belangrijkste zaken waarneemt. Of morgenochtend thuis ..

    • Artikel: Hoe je met dweilen en bahco’s verstoringen vermindert.

      Ben je net even lekker op dreef word je weer gestoord, zo kom je nooit toe aan wat je vandaag had willen doen. Er zijn legio aanleidingen waarom iets of iemand je afleidt van je werk. De ene keer maar kort, de andere keer kom je helemaal niet meer aan je werk toe. Vrijwel iedereen heeft te maken met klussen waarvoor je meer geconcentreerd moet werken. Zelfs de ogenschijnlijke kleinere handelingen zoals een mail opstellen, Eenmaal uit je concentratie duurt het gemiddeld 15-20 minuten voor je weer écht lekker in je flow zit. De kans op fouten wordt groter, dubbel ..

    • achterstallig onderhoud
      Achterstallig onderhoud werkplek inhalen voor tijdwinst, rust en overzicht

      Achterstallig onderhoud van je werkplek levert vaak druk op. Ongewild leidt het tot dubbel werk, meer klikken, minder overzicht en vaker gestoord worden. Een algehele onderhoud van je digitale werkplek levert dan ook rust en tijdwinst op.  Heb je veel achterstanden in je dagelijks werk, dan helpt het meestal niet om een stapje harder te lopen maar is het juist belangrijk even stil te staan om goed overzicht te krijgen op je werkzaamheden en archiefstructuren. Eenmaal goed ingericht bespaar je veel tijd die je weer kunt gebruiken in je dagelijkse werk. Waar begin je met je achterstallig onderhoud? In 6 ..

    • Doelen acties bijsturen PDCA
      Doelen – Rome, Londen of toch Wenen?

      Ineens word je uitgenodigd om deel te nemen in een projectgroep, zijn er proceswijzigingen die je eigen moet maken, volgende week start een nieuwe actie en steeds vaker komen collega’s van andere afdelingen met vragen. Of je nu een stap harder gaat werken, een uurtje langer doorwerkt of bovenaan begint en wel ziet hoever je komt, op enig moment raakt de motivatie op. De kans dat je bereikt wat je voor ogen had wordt steeds kleiner. Doe je nog wel de juiste dingen? Veel mensen werken in de waan van de dag. Door juist even stil te staan en een ..